Tweede stageweek

6 november 2013 - San Jerónimo, Peru

De 2de stagewee ging gelukkig al beter dan de eerste. Het Spaans is nog steeds een uitdaging, maar wij begrijpen elkaar al beter als eerst. Stilletjes aan kennen de werking op de afdeling al beter, ook al zijn we het niet met alles eens. Zo gebruiken de dokters bijvoorbeeld een handschoen als drainage systeem, er wordt een stukje van de vinger van de handschoen afgeknipt, deze gaat dan in de wonde en de rest van de handschoen dient als opvangszak. en ze ennen  hier geen wiek. wel gek, als je ziet hoe vaak dit bij ons in België wordt gebruikt. Verder lijkt de kennis over decubitus preventie ook beperkt. Ze gebruiken wel handschoenen gevuld met water om het drukpunt te verlichten, dit was nieuw voor ons, zo zie je maar hoe beperkt hun middelen zijn. Verder draaien ze de patiënten nauwelijks. Als ze stervende zijn, vinden ze dit niet nodig, want de mensen beseffen het toch niet. Een 2de reden is dat ze fixeerd liggen aan handen en voeten waardoor ze niet gedraaid kunnen worden. Hun fixatiebeleid is ook anders dan in België, hier worden ze heel de dag aan handen en voeten vast gebonden om te voorkomen dat ze hun infuus uittrekken, ook al liggen ze rustig in hun bed. Als we bevragen om de fixatie te verminderen mag dit niet. Verder zijn zijn onze dagen vooral gevuld met stage doen en Spaanse les volgen, wat toch wel ingewikkelder is geworden dan in het begin. Het weer is hier ook zeer wisselend, de ene moment moet je een t-shirt aantrekken omdat het zo warm is en een paar uur later zitten we de rillen van de koude met een regenjas aan. We gaan hier voortaan ook meer in lokale restaurantjes eten, omdat dit goedkoper uitkomt dan dat we zelf koken. Zo hebben we al soep met kippenpoten gekregen en een spaghetti bolognaise is blijkbaar rundsvlees met droge pasta. Verder hebben Ans en Tessa cavia gegeten en alpaca wat hen wel smaakte ( gek genoeg) Voor de rest hebben we nog genoten van ons weekend, met de nodige cocktails ;)
Ans en Tessa zijn gisteren nog naar de ruïnes van Tipon geweest, terwijl Valerie en Jolien genoten van een shopnamiddag in het mooie Cusco.
Vandaag terug begonnen aan een nieuwe werkweek, meer nieuws volgt snel, samen met mooie foto's als het internet hier beter is tenminste ;)
Veel regenachtige/ zonnige groeten uit het verre Peru!

Jolien, Valerie, Ans, Tessa

1. Alien:
    Hoi Ans!
    Goed te horen dat het al beter gaat!
    Ja, die gewoontes die ze daar hebben, daar zullen jullie misschien nooit aan wennen..
    Ik hoop dat je daar mooie herinneringen maakt!
    Veel plezier nog!
    Alien
  2. Mama tessa:
    7 november 2013
    Hey, weer een hele belevenis voor jullie. Gelukkig gaat het bij ons anders en kunnen we hier sterven zoals het moet...menselijk. Als we hier iemand vastbinden dan krijgen we de familie aan de deur omdat het onmenselijk is.
    Tessa deed goed u te horen eergisteren, ik kijk geregeld of je online bent maar is niet altijd simpel hé... Hopelijk hoor ik u straks terug. Groetjes daar en dikke kus en knuffel voor Tessa xxx
  3. Mama en papa van Ans:
    7 november 2013
    Amai wat een belevenis. Daar is het echt nog behelpen met de middelen die ze hebben. Nog heel primitief zo te horen. Een hele belevins. Dan kan je beter uit eten gaan dat dat goedkoper is. Blij nog iets van jullie gehoord te hebben.
    amuseer jullie nog.
    groetjes daar
    en een dikke kus en een dikke knuffel aan Ans
  4. Maeyninckx rosa:
    10 november 2013
    dag Tessa hier ben ik weer ons vake is al twee dagen ziek hoge koorts afgang al twee kilo afgevallen IK HOOPXX DAT HIJ MORGEN BETTER IS BIJ JULLIE TOCH GEEN ZIEKEN HOOP IK ZONNIGE GROETJES AAN IEDEREEN VOOR JOU DIKKE KNUFFEL EN KUSJES XXXXXX
  5. Papa van Tessa:
    10 november 2013
    hallo men grote dochter.
    net thuis en het reisverslag gelezen ... ook de fotos bekeken.Nu wat die cavia betreft...denk dat we de onze toch veilig gaan verstoppen als je terug bent...ik heb gelezen dat je het smaakte...daarom toch maar op veilig spelen e .
    Wat de manier van werken daar is...ook wij stellen ons hier veel vragen bij..al word het daar wel als normaal beschouwd .
    Toch blij dat we hier betere middelen hebben op dat gebied al weten wij ook niet beter.laat ons het beschouwen als een andere manier van leven. tot slot...de fotos die jullie doorsturen zijn mooi .ondanks de armzalige omstandigheden in het ziekenhuis is de natuur zo rijkelijk en mooi.daar kunnen wij hier enkel van dromen e.
    Het is nu zondagavond...en langzaam gaan de dagen voorbij,ik zal blij zijn dat je terug bent.het is raar men grote dochter te moeten beseffen dat je aan de andere kant van de wereld bent,zo ver en ja eigenlijk zo alleen.
    Kortom ik zal blij zijn dat je terug bent.
    Veel liefs van ons allen, een super dikke knuffel en weet dat je vader enorm veel van je houd.x x x
  6. Tante van Ans:
    11 november 2013
    Hoi meiden,
    Blijkbaar hebben jullie de tijd van jullie leven daar. Ik ben blij dat jullie ook de plaatste eetgewoontes testen. Je moet risico's nemen in het leven :D
    Ik denk dat het voor jullie ook moeilijk moet zijn om te werken in die omstandigheden, wetende dat het ook anders
    kan. Geniet nog van de mooie omgeving daar en snuif er de plaatstelijke cultuur nog goed op. Leer uit deze ervaring !
    Kusjes en tot een volgend reisverhaal.