Aankomst vs hoogteziekte

19 oktober 2013 - Cuzco, Peru

Hallo allemaal,

Gisteren ochtend zijn we aangekomen in Cuzco, het was een lange en vermoeiende trip. Gelukkig stond Aline ons op te wachten en konden we met de taxi naar ons appartement. Daar begon ons eerste Peruaans avontuur. De weg is hier maar half aangelegd en verkeersregels kennen ze niet. Mensen of dieren (los lopende honden aan overvloed) worden aangereden als ze niet aan de kant gaan. Maar na een rit van een kwartier zijn we veilig aangekomen en konden we ons net nieuwe appartement bewonderen (LEES: praktisch nog een bouwwerf) De ramen zijn enkele beglazing, de douche wordt verwarmd op elektriciteit en voor te koken hebben we een vuur op gas waarbij het een uur duurt om kippenblokjes te bakken.
Op het appartement hebben we eerst wat praktische info gekregen en tijd om uit te pakken en wat te rusten. Om 13.30u kwam Aline terug naar ons om samen naar de markt en de winkel te gaan om alles te kopen wat we nog nodig hadden. Toen kregen we voor het eerst te maken met hoogteziekte. Duizeligheid, hoofdpijn, hartkloppingen en kortademigheid kregen we allemaal mee te maken. De heen weg duurde 30minuten, de terugweg wel het dubbele. Terug aangekomen hebben Valerie en Jolien lekkere boerekost gemaakt voor ons, wortelpuree met kippenblokjes. Da smaakte ! :) Plots kwam de bovenbuurvrouw (onze huisbazin, Jenny) kloppen, ze vertelde dat het overstaande kerkhof, gewoon de overkant van de straat, in brand stond. Meteen zijn we gaan kijken en zagen we dus degelijk verschillende vuurhaarden in het kerkhof. We vroegen aan Jenny of er geen brandweer moest gebeld worden. Ze zei dat het allemaal normaal was en we ons geen zorgen moesten maken. En inderdaad, na enkele uren was het vuur gedoofd.
We zijn vroeg gaan slapen, we hadden namelijk wat in te halen. Maar het resultaat daarvan is dat we ook allemaal vroeg wakker zijn, ieders met zijn kwaaltjes van de hoogteziekte.

Op naar het volgende avontuur, vandaag staat er een ontdekkingstocht door de stad op het programma.

To be continued !
Knuffels en kusjes,
Jolien, Valerie, Tessa en Ans

1. Alien:
    Hoi hoi!

Leuk te horen dat jullie goed zijn aangekomen. Hopelijk gaan jullie wat kunnen wennen aan jullie 'knappe' woonplaats en omgeving. Gelukkig ben je die enkele beglazing al gewoon van op peda hé Ans ;)
    Heeeel veel succes en plezier nog daar!

Groetjes,
    Alien
  2. Lore:
    19 oktober 2013
    Het avontuur is zo te lezen van start gegaan ;-). Nog heel veel succes ginder in het verre Peru! Geniet ervan! Het ga jullie goed. Ik duim alvast. x
  3. Mama tessa:
    19 oktober 2013
    Amai wat een avontuur. En dit is het begin...groetjes en knuffel van het thuis front...x:)
  4. Anke:
    19 oktober 2013
    Leuk dat jullie veilig zijn aangekomen! En nog veel plezier daar in het verre Peru! En hopelijk gaan die hoogte kwaaltjes rap voorbij xxx
  5. Mama en papa van Ans:
    19 oktober 2013
    Goed dat de reis goed is verlopen. Nu kunnen jullie aan jullie avontuur beginnen. Het zal een hele ervaring zijn die jullie daar opdoen. We kijken al uit naar de volgende verhalen van jullie avontuur. Doe dat daar allemaal goed.
    Hopelijk zijn die hoogtekwaaltjes snel voorbij.
    HEEL VEEL SUCCES en probeer er ook van te genieten.

groetjes
  6. Horemans dirk:
    19 oktober 2013
    Leuk dat jullie goed zijn aangekomen. Have fun. Groetjes dirk.
  7. Mieke:
    haha,
    wat een begin ...en dat is nog maar het begin..
    Ik geniet van het lezen en hoop dat de hoogte ziekte kwaaltjes er morgen niet meer zijn. Veel drinken!!!
  8. Tristan:
    19 oktober 2013
    Hey, leuk om te horen dat jullie allemaal veilig zijn aangekomen. Die hoogteziektesymptomen zullen wel overgaan, dit is gewoon ff een reactie van uw lichaam om u aan te passen. En anders hebde nog altijd de coca bladeren als noodoplossing :) 'Tis daar precies al ne bewogen eerste dag geweest. Ik hoop dat jullie snel gesetteld geraken en je op je gemak voelen.

groetjes en kusjes (alleen aan u eh schatje :-) )
  9. Mama valerie:
    19 oktober 2013
    hey meisjes we zijn hier op het thuisfront ontzettend blij dat jullie zonder kleerscheuren bent aangekomen , hopelijk verdwijnt de hoogteziekte en kunnen jullie genieten van jullie prachtige reis !
    valerieke was blij je gezichtje te zien en je te horen vandaag ly mama xxx
  10. Tasja smolders:
    20 oktober 2013
    leuk om te horen dat alles goed gaat! geniet er zeker van en hou ons op de hoogte! :)
  11. Jan:
    21 oktober 2013
    dag tessa alles goed daar hebben jullie al stage gedaan de groetjes van ons allemaal moeke vake en nonkel jan en kusjes aan tessa doei
  12. Tante nicole:
    21 oktober 2013
    hej ans, fijn jullie blog te kunnen volgen, geniet van jullie reis, zal een hele ervaring zijn op deze leeftijd, zullen er veel jaloers op zijn.
    hou ons op de hoogte he meid, groetjes en ' enjoy ' !!!
  13. Jan:
    waneer komen de foto s
    groetjes nonkel jan
  14. Mama en papa van Ans:
    22 oktober 2013
    Spannend hé, de eerste kennismaking met het ziekenhuis. Eindelijk weten waar het is en hoe het eruit ziet! Veel succes!!!
    Groetjes en een dikke knuffel en kus aan Ans.
  15. Jan:
    22 oktober 2013
    dag tessa alles goed daar hier is het weer ook goed 23 graden ik hoop bij jullie ook hoe was het in het ziekenhuis goed hoop ik groetjes en ikhoop snel iets te horen van jou moeke vake en jan kusjes van ons doei
  16. Mama valerie:
    hey schat
    nog eens wat nieuws van het thuisfront , hier een zalig weertje :)
    hopelijk ziekenhuis meegevallen en niet teveel schrijnende taferelen gezien ;)
    hou je goed schat en de grtjs van al diegene die liefhebben
    ly mama xxx
  17. Mama tessa:
    22 oktober 2013
    Hey, hoe was je dag in het ziekenhuis? Zal wel anders zijn dan hier. Dikke knuffel en kus
  18. Jan:
    22 oktober 2013
    Groetjes en een dikke knuffel moeke en voke en nonkel jan
  19. Mama en papa van Ans:
    23 oktober 2013
    Ha eindelijk kunnen jullie beginnen aan jullie stage op de spoedafdeling, dit zal voor iedereen een nieuwe en leerrijke ervaring zijn die je je hele leven zal bijblijven.heel veel plezier en geniet ervan!!!!!!!!!
  20. Mama valerie:
    23 oktober 2013
    hey schat
    hoe was het in het ziekenhuis vandaag ? de taal geen al te grote probleem ?
    geniet ervan !
    ly mama xxx
  21. Maeyninckx rosa:
    24 oktober 2013
    dag tessa is het mooi daar en de stage ook al meegevallen hier is alles goed er is al een week voorbij groetjes moeke vake en nonkel jan en heel veel kusjes
  22. Mama tessa:
    24 oktober 2013
    Hey alles goed daar en vallen de stage mee? Spijtig van het uur verschil is niet makkelijk om te skypen. Tessa hier is alles zoals gewoonlijk alleen toch stilletjes zonder u ook al zijn we het gewoon dat je in de week op peda zit. Hopelijk horen we snel iets van jullie. Grtjes aan allen...dikke kus en knuffel voor Tessa :) xxx